Thursday 7 February 2013

Geomatik : AP220

Budak Keroanyssa ni mintak suh bagi tau silibus AP220. Kebetulan memang baru di scan dan ada dalam komputer nih.

Namun saya dengan baik hati nya mengedit kembali, ringkas ringkas je lah eah. Ohya, akak dari diploma so boleh dikecualikan credit mana subjek yang pernah ambil. So bila dikecualikan, dalam transcript degree akan keluar macam ni cengceng...


Maka mungkin inilah kot subjek semester 1 dan semester 2 untuk AP220. Ampun lah, dulu pernah ambil list silibus AP220, bila tahun bertahun ianya tak tau pi mana dah. Nanty korong gi la mintak dekat kaunter JSUG tu ye boleh buat penyeri meja study.



Jumlah jam creadit kira lah sendiri ye. AP220 ada 7 semester tapi bila dari diploma AP120, AP121 atau AP122 dengan politeknik ukur tanah akan lompat terus ke semester 3. Semester 1 dan semester 2 tu merujuk kepada semester 1 untuk sesi 2009/2010 dan semester 2 untuk sesi 2009/2010 dan seterusnya.



Hah yang Field Scheme tu la akak maksud kan sebagai khemah ukur tu dik, setiap cuti semester selama sebulan tapi seronok tau! Mengikut turutan di atas, imej paling atas skali di baca sebagai subjek-subjek untuk semester 1 dan semester 2 kemudian mengikut turutan semester 3 dan semester 4. Imej di atas ni semester 5, semester 6 dan semester 7.

Note 1: Subjek yang berkod SUG 571 dan EMT660 ialah subjek elektif bermakna boleh dipilih dari 4 pilihan subjek yang di tawarkan. Tapi lupa dah nama yang lain tu. Mintak ampun.....


Note 2: 3rd language boleh la pilih sukahati ikut minat nak ambil bahasa apa. Yang ditawarkan macam Mandarin, Arab, Korea, German, Jepun dll. (dll maknanya tak pasti apa tah lagi)





12 comments:

Kero Anyssa [Reply]

third language ada offer Korea? WOW :D

khadijah nas [Reply]

iya.. tapi kalau jabatan geomatik mungkin tak offer untuk bahasa ni so kena la cari alternatif daftar sendiri utk subjek ni, kls dekat fspu la kot

Kero Anyssa [Reply]

Okayyy thank you!

Fragrance of heaven [Reply]

Terima kasih kak khadijah! banyak beri maklumat tentang geomatik. Inspired :D

Miza Idgihat [Reply]

Akak apa beza sains geometik AP120 ? AP121? AP220? tu semua ? Silibus dia sama dengan atas ni ea ? Miza dapat UiTM arau perlis :) Mohon akak dapat beri pencerahan

khadijah nas [Reply]

@Nur Hamizah Alamak bagus juga kalau saya dapat buat perbezaan 3 diploma ni kan so lebih faham orang nak rujuk. Kalau zaman saya dulu 2 tahun pertama silibus AP120, Ap121 dan AP122 belajar benda yang sama iaitu subject survey, tapi bila dah naik tahun akhir masing2 separate ke arah core subject masing2 kalau AP120 (Survey), AP121 (GIS), AP122 (Remote Sensing) tapi ada juga beberapa subject yang sama.

khadijah nas [Reply]

@Nur Hamizah AP220 ialah program Ijazah untuk kos Geomatik.

Miza Idgihat [Reply]

Terima kasih akak atas penerangannya. Miza alhamdulillah dapat AP120. Hihi insyaAllah miza akan jadikan Dr. Noordin sebagai inspirasi dalam ke arah astronomi. InsyaAllah. Ehh kak, akak hari tu ada terangkan pasal budak yang ambil AP120 sem akhir belajar lebih kepada hydro ea ? Hee Thanks akak sebab banyak sudi ilmu. Murah rezeki akak kan. ^_^ Akak salah seorang miza jadikan sumber inspirasi dalam bidang ni :))

khadijah nas [Reply]

@Nur Hamizah Inspirasi.. Hihi.. Thank You so much and good luck, welcome to your dream, may your dream come true!

Anonymous [Reply]

Assalamualaikum, tumpang tanya... untuk degree ni kerja2 luar or buat site hanya dibuat masa kem sebulan tu je ke ? utk Dlm semester ada tak kerja2 site ?

Unknown [Reply]

Sebagai wakil, kerja luar atau praktikal sememangnya ada dibuat dalam semester. Contohnya pengukuran disekitar Uitm, calibration di Seksyen 6 SA dan buat traversing di sekitar perumahan Seksyen 2-mengikut pngalaman saya :) pada tempoh industrial training iaitu LI (yg xseberapa nak LI) sebulan pula akan belajar cara2 proses pengukuran dilakukan bermula dr permohonan ukur,survey,semakan sehinggalah terciptanya Pelan Akui di JUPEM. Kerja luar juga akan dijalankan bg pelajar mengtahui lebih lanjut contoh2 lot yg akan d ukur :)

Unknown [Reply]

Assalamualaikum,macam mana saya boleh contact kak khadijah ye untuk menanyakan soalan yang lebih details?? terima kasih :)))))