Sunday 13 July 2014

Cara pilih penginapan di tempat asing

Dua minggu sebelum terbang ke Bandung baru terhegeh-hegeh nak cari hotel pilihan untuk penginapan. Kteorang kan pergi destinasi bajet so tempat penginapan pun kena bajet juga. Masing-masing tak ada pengalaman suasana dekat Bandung macam mana, jarak perjalanan antara sekian  hotel dengan sekian jalan dan macam mana dengan kenderaan awam nak bergerak ke sana-sini. Semuanya bergantung dekat review blog dan pengalaman orang lain.

Aku cari hotel dekat Agoda, bila last minit makin mahal, rugi sebenarnya sebab tak dapat merasa hotel mewah dengan harga yang murah tapi nak buat macam mana yang murah tetap perlu dicari.

Style aku cari hotel,

1. Tengok review blog orang lain selalu pergi mana dekat Bandung tu lepas tu cari hotel yang dekat dekat situ tak pun dia duduk hotel mana.

2. Pilihan hotel ada banyak dekat Agoda tu so cari yang pertamanya murah, lepas tu tengok review orang lain tentang hotel tu lepas tu bukak google pulak search route dari airport ke hotel tu ke destinasi menarik dekat sana dan berdekatan dengan tempat makan dan transport berdekatan.

3. Search dekat google review hotel tu dekat blog-blog sesiapa yang pergi sana dan menginap dekat hotel tu.

4. Search hotel tu dan belek-belek gambar, selalunya kalau nak tengok gambar jangan tengok dekat website dia mestilah tunjuk angle yang comey je, tengok gambar hotel tu dekat blog-blog atau google image sudah.

5. Orang kata dekat Bandung la nak merasa duduk hotel berstar tapi dengan harga yang murah, sebab tu la kteorang pindah-pindah tempat penginapan. Pergi 5 malam dan 3 jenis hotel kteorang menginap. So 2 malam hotel tak ada breakfast, lagi 2 hotel lagi ada breakfast.

6. Fave Hotel dekat Ciwalk hampir jadi pilihan aku, nak bayar dah cuma tak lepas sebab had limit kad debit RM500 sahaja untuk satu hari tapi masa baca review banyak jugak komen kata breakfast tak sedap so terus aku cancel. Breakfast sedap pun memainkan peranan masa nak pilih hotel.

7. Aku dok idam nak ajak diorang ni duduk Sensa Hotel tengok gambar cantik gila, attach pulak dengan Ciwalk memang macam best tapi bila tengok harga ala ini akan potong bajet so tak jadi, in sha Allah ada rezeki one fine day.

So hotel pilihan pertama untuk 2 malam ialah:-

Pop! Hotel sebab tengok dalam gambar comel dan murah walaupun breakfast tak bagi free. Kteorang ada 4 orang tapi ambik bilik yang ada 1 katil queen saja, tapi bila tengok dalam review dan gambar nampak ada kerusi sekali memang betul so memang Maria la orang nya tidur dekat kerusi 2 malam. kesian Maria! Ala tapi kalau korung google hotel ni mesti tertarik dengan bentuk bilik air dia yang comel gituew..





Hotel untuk 1 malam untuk penginapan malam ke tiga:-

Untuk malam ketiga memang aku tak beli siap-siap dan kteorang plan nak terjah je, sebab aku ada baca review, dia style cari hotel google dekat handphone lepas tu bila dah jumpa hotel yang berdekatan duduk dekat lobby hotel tu dan tengok harga dekat agoda berapa harga bilik yang paling affordable dan beli melalui agoda sebab lebih murah.

Sebab utama nya aku tak beli ingat hari ketiga tu nak pergi Jakarta tour seharian dan tidur semalam di sana dan terjah je mana-mana hotel dekat sana tapi disebabkan perancangan Allah kejadian tertinggal flight AirAsia dari KL ke Bandung dan terpaksa beli tiket baru on the spot terbang dari KL-Jakarta so kteorang pun dah jejak airport Jakarta walaupun sampai hari dah gelap gulita tak nampak pun bandar Jakarta tu disebabkan merajuk dengan kejadian tu so masing-masing decide jalan-jalan Bandung je lah. 

Dekat Pop! Hotel ada pc berinternet yang diberi untuk kegunaan pengunjung hotel so dekat situ la, Maria cari hotel untuk malam berikutnya dekat-dekat dengan area Pasar Baru dan jumpa la hotel ini Hotel Perdana Wisata dengan harga yang affordable juga beli melalui Agoda. Yang ini aku tak capture gambar sebab beli on the spot time tu kertas nya pun tah kemana tah. Yang tak boleh bla siap tumpang print dekat kaunter Pop! Hotel tu. Haha. Kali ni pun satu bilik dengan satu katil queen sumbat 4 orang. Tapi bila dah penat lena je tidur sempit menyempit. Yang penting ada breakfast! So kos untuk makan pagi dan include sekali.

Dari hotel ni la kteorang amik supir ke toko buku dekat Jln Palasari kemudian perjalanan balik supir turunkan di Pekan Rabu. Lepas dah beli dan beli dan penat kena hurung dengan penjual macam-macam so kteorang decide untuk keluar dari situ dan berjalan melalui koridor kedai balik ke hotel tanpa tahu arah tuju hotel dimana, berenti kejap tanya orang yang nampak dipercayai dan kemudian teruskan perjalanan sampai jumpa hotel. Lohh dekat aja dong. Siap balik tu punggah apa yang patut dan plan esok nya jom repeat Pasar Baru lagi nak tapi tak pergi pun sebab masing-masing malas.


Hotel untuk 2 malam untuk penginapan malam ke empat dan malam terakhir-

Untuk malam-malam terakhir memang target aku nak cari yang empat-empat orang boleh tidur selesa, biar mahal sikit pun tak pe janji puas hati dan dekat dengan airport so tak de la rushing masa ondaway nak pergi airport tu sebab tiket balik pukul 10 pagi kalau jarak jauh pukul berapanya nak bersiap checkout kalau terlajak tidur tak ke haru... So hotel yang terbaik aku jumpa yang ada ciri-ciri yang memang aku cari ialah hotel ni. Sangat berpuas hati! Aku tengok review pun ok, environment cantik, sangat private dan yang penting berpuas hati dengan harganya sebab Agoda bagi diskaun dan free pickup dari Airport. Tapi tak guna pun free pickup tu sebab supirnya tak ada time tu. Ini lah dia Summer Hills Villa. 




Dan katilnya hamik dapat juga tidur dengan selesa. Untuk bajet trip tempat tidur aku tak kisah sangat sebab dah nama pun kau bajet nak jalan tempat orang kalau utamakan tempat tidur yang 5 stars memang tak beli apa la, lainlah kalau pergi honeymoon ke bercuti laki bini ke bawak mak mentua ke itu kena la amik hotel yang elok-elok sikit. Tapi dalam bajet jangan lupa utamakan keselamatan diri dan barang-barang. Setakat ni aku tak pernah lagi menginap dekat hotel bajet style dorm dan aku rasa untuk perempuan islam tak berapa sesuai kot kecuali lah memang satu dorm tu conquer satu geng jugak ok tapi kalau bercampur dengan mat salleh atau non-muslim aku rasa tak sesuai kot. Setakat ni yang paling teruk hotel cina dekat Kota Kinabalu semalam RM60 tapi still ada arah kiblat kira ok jugak apa..

Apa pendapat anda?

Till then!
May Allah bless!

Regards,
Khadijah Nas

5 comments:

Abbas AW [Reply]

Dulu ketiadaan tanda arah kiblat jadi isu kini muat turun dalam smartphone saja

cikpuanyuz [Reply]

amboii...bejalan je ek....

khadijah nas [Reply]

setahun sekali saja la kita jalan jalan ahaks

Unknown [Reply]

salam akak, kalau hotel perdana wisata tu stu bilik sumbat 4 org boleh ke? org hotel tu x ckp apa2 ke?

khadijah nas [Reply]

OK je orang hotel tu... haha.. siap tolong angkat kan beg lagi..