Sunday 6 November 2011

Bangga tengok map UiTM

Sebagai pelajar Sains Ukur & Geomatik UiTM yang pernah ambik subjek cartography sebanyak 2 kali iaitu sekali di peringkat diploma, aku ingat lagi kena digitize map klang valley guna MapInfo dan Adobe Illustrator dan kali kedua ambil subjek kartografi masa part 3 degree jugak dengan lecture yang sama, Puan Faridah yang memang best (tapi garang sikit la) dan task dia of course makin susah, aku and group dapat tajuk Gourmet Paradise in Kelana Jaya iaitu kena digitize map Kelana Jaya dan present it dalam bentuk interactive map guna Adobe Flash dan Alhamdulillah intearctive map kteorang dipresent di Geomass Festival untuk para pengunjung booth Cartography dan aku jugak pernah berpengalaman involve pertandingan mencipta  interactive map UiTM dan group aku alhamdulillah dapat tempat kedua.

Disebabkan baru perasan map UiTM yang dipresent sangat cantik dan interactive aku merasakan sangat lah bangga. Aku tak sure ini adalah map yang dicompile dari pertandingan yang aku involve semester lepas atau yang nak compile tu belum lagi siap, aku tak sure. Tak pun senior course aku punya thesis yang diapplykan untuk jadi Campus Web base UiTM. Yang pasti student yang buat.

Untuk tengok Campus Map Shah Alam, masuk website UiTM dan click dekat Campus Map seperti tertera dibawah 


Ianya di present menggunakan software Adobe Flash
Di bawah adalah ENTER page untuk masuk ke main page


Ini adalah home page atau pun main page untuk campus map UiTM
Dekat bawah sekali tu ada button untuk zoom in/out, kembali ke normal, atau nak up/down/right/left map


Bila tekan menu buton dekat atas tu contoh click at FACULTIES button akan appear seperti di bawah
Untuk close box ni, click close (x) dekat dialog box tu


Dekat map ni jugak boleh appear gambar kalau point cursor dekat red button



Bila click fakulti aku iaitu Fakulti Seni Bina, Perancangan & Ukur akan appear gambar dibawah ni


Then boleh pilih, nak tengok macam mana nak pergi sana click at "Laluan ke Lokasi" atau boleh kembali ke peta asal dengan click at "Kembali ke Peta". Kalau click dekat "Laluan ke Lokasi" akan appear la red line road yang menunjukkan jalan nak pergi fakulti tu siap ada kereta begerak lagi.


Ok then kalau nak keluar dari aplikasi web base map ni boleh la pilih button YES




Cuma yang aku perasan tak ada drag button dekat map window tu. Aku rasa kalau ada drag button lagi mudah kot untuk anjak naik atas atau bawah atau kiri atau kanan. Then tak boleh nak zoom in/out guna mouse. Kalau improve lagi boleh zoom in/out guna mouse dengan drag map ke kiri/kanan/atau/bawah lebih memudahkan pengguna. Tapi ini pun dah cukup cantik, cuma perlu lah buat penambah baikan dan dipertingkatkan lagi untuk capai World Class Web Base Map.



"UiTM di Hatiku" 

4 comments:

Hasbullah [Reply]

it is possible for me to use your digital maps for my software engineering project ? of course with your permission

khadijah nas [Reply]

@Hasbullah digital map tersebut ada pada orang lain maaf :)

izhwaakmal [Reply]

Salam nak minta tolong :( , contoh proposal Puan Faridah untuk carto part 3 degree macam mana nk buat. reply asap @ ijoiakmal@yahoo.com .. teriam kasih :)

Unknown [Reply]

Masih available ka maps ni?