Thursday 17 March 2011

Hikayat Merong Mahawangsa: Funny!


Bercakap tentang filem terbaru hasil kerja keras Yusri dan kru kru yang lain, aku dah tengok malam semalam dekat Jusco Bukit Raja, sangat la funny. Ok la ceritanya. Ada jalan cerita, skrip pun ok. Berbaloi la jugak tengok tapi cerita macam ni jenis tengok sekali ja lepas tu dah tak nak tengok dah. Tapi sangat bangga la bila anak watan kita menghasilkan filem yang sebegini.

Of course ada part part CGI yang tak berapa nak menjadi macam bila kapal terbakar macam mula mula Garuda datang serang China, part hujan tu pun nampak sangat la menipunya then part darah dan luka berlawan tuh, lawan perang bagai nak rak tapi luka tak seberapa, darah yang tercampak tersembur tu pun tak berapa nak real.

Ada la banyak lagi teknik teknik yang sepatutnya diperbaiki sikit macam masa Merong berlawan dengan putera Rom dekat atas kapal tuh, Merong punya teknik lompatan tu tak berapa nak menjadi, mungkin dah selalu tengok aksi Jackie Chan so terasa nak compare pulak.

Sebutan bahasa lama Ok la, madah madah yang pujangga. Nice walaupun terasa pelik jugak cuma ada jugak la sesat sesat sebutan melayu sekarang tapi boleh la kan.


Pemilihan pelakon memang kena, tapi tang Jehan Miskin tiba tiba sesat jadi askar sekali rasa nak gelak je memanjang, sememeh gila lepas tu ada ja scene saja nak tunjuk muka dia. Aku rasa part dia tak da pun tak pa. Wahh jahatnya..

Tapi pelakon yang lain semua best best. Aku pun tak tau kenapa dari pandangan mata aku muka Khir Rahman tu tak cukup ganas untuk pegang watak Taji ke apa tah nama dia. Muka gatal ada la, muka ganas tak berapa nak nampak sangat.

Wahhh, suka tengok Craig Robert Fong sebagai Laksamana China, sangat kacak di mataku. Haha.

Last but not least, aku pun tak faham kena cerita yang sepatutnya serious dan memerlukan penghayatan perjalanan sejarah menjadi funny bagi aku tapi bukan aku saja malah penonton lain juga. Mungkin cerita hikayat ni selalunya membuatkan penonton bosan sebab tu diselitkan dengan adegan adegan lawak untuk menarik minat penonton.

So guys, pergi la tengok walaupun sekali untuk tahu jalan cerita sejarah pembukaan dan keturunan negeri Kedah

KHADIJAH NAS

No comments: