Monday 19 September 2011

Teman hiasan

Agak agak mana lebih praktikal ya?
Bela ikan hiasan dalam balang atau bela tumbuhan hijau dalam pasu?
Aku perlukan salah satu untuk buat teman dekat kolej.

Ok let's go to ikan hiasan dulu.



Housmate aku masa zaman aku duduk rumah sewa dulu pernah bela ikan puyu lepas kejadian rumah jiran sebelah kena pukau. Pengalaman ada ikan belaan ni memang best, masing maisng excited nak bagi makan. Memang terlebih makan ikan ikan tu semua. Tapi masalah nak bersihkan air sentiasa supaya nanpak jernih dan bersih. Rajin ke? Kalau cuti lama nak kena bawak balik rumah usung sekali balang yang penuh dengan air. Macam leceh je? Kalau tinggal tak bagi makan sure la mati ikan tu, dah satu hal nak kebumi. Kesian kat depa pulak. Tapi bela ikan ni comel jugak kan and sometimes boleh melekakan kita dengan hanya tengok depa ni dok berenang  renang ke hulu  ke hilir.

Kalau pokok hiasan pulak.



Argghh aku memang suka bab pokok pokok ni. Suka tapi tak pernah berpeluang nak bela sendiri. Banyak kerenah  tak agak nya kalau bela pokok hiasan? Aku suka pokok hiasan yang hidup dalam air. Eh tapi risiko ke menyebabkan nyamuk membiak? Kena selalu cuci bekas la kan? Dah satu hal pulak kalau terlupa macam mana?

Aduh dua dua macam boleh mendatangkan problem je.

No comments: