Friday 14 October 2011

Jujur



Jangan biasakan diri dengan menipu. Sesekali kalau terdesak tu boleh la kan tapi itu pun memang dengan cara menipu lebih baik dari kalau berterus terang so itu mungkin boleh diterima apa orang panggil selalunya ‘Tipu Sunat’. Tapi jangan la selalu sangat buat sunat tipu nya sebab lama lama boleh jadi kebiasaan. Aku yakin dan pasti kita sebagai seorang yang normal mesti tak suka kalau kena tipu, kena temberang, kena kelentong, hidup-hidup kena tipu lagi apa tah istilah yang selalu orang guna. Sometimes  bila tahu somebody tu suka cakap tipu tak pun pernah tipu kita then after that bila dia memang cakap benda yang betul pun automatik kita akan ragu ragu kebenarannya then mula la nak  terdetik,

 “Betul ke la cerita dia ni?”

“Tipu arhh”

“Menggebang la ko, sapa tah nak percaya”

Bila jujur, hati pun lega sebab itu lah hakikat yang sebenarnya. Kalau dah biasa tipu, nak cakap jujur pun macam tak reti sebab rasa akan memdedahkan kelemahan sendiri then nak kena tipu jugak untuk nampak hebat.

Kenapa perlu tipu kalau boleh bercakap benar? Kenapa perlu berselindung kalau tak bertopeng? Kenapa perlu berpura pura kalau orang lain boleh nampak kepura puraan itu?. Sia sia ja.

Tapi kalau nak menipu kena lah ada cara nya, kena confident, yakin, consistent, pandai berlakon untuk nak menipu sebab takut nanti lambat laun apa yang ditipu itu akan terbongkar. Kalau tipu budak kecik boleh la, tapi kalau tertipu orang yang lebih asam garam kehidupan nya? Habis!

Lagi satu yang aku nampak sifat menipu ni terhasil dari bring up seseorang itu. Jangan kekal kan sampai ada anak cucu sebab mungkin diorang akan turut mewarisi kepoweran menipu itu. Unless kalau memang nak ia diwarisi sebagai kehebatan nenek moyang. Who knows??

Itu kalau tipu orang lain, macam mana dengan tipu diri sendiri? Ni dah issue lain nih.

Eh tapi tolong la jangan jujur sangat segala detail semua pi cerita habis dekat orang rata. Nampak agak annoying.


No comments: