Wednesday 11 December 2013

Convert Radian to Degree in ArcGIS

Hari ni cikgu nak kongsi ilmu dekat murid-murid yang sedang tercari-cari dan terkapai-kapai macam cikgu dulu. Ahakss..!

Katakan attribute field anda dalam unit Radian tetapi anda nak guna in Degree unit, tak de masaalah, buat sahaja conversion dari Radian to Degree. Tapi macam mana?


Column yang di highlight ialah value dalam unit Radian
  
Mula-mula, awak kena add column baru untuk ruang degree value yang akan di convert nanti

Bubuh je nama orientation_degree ikut suka

Kemudian, awak add data ke Data Frame, right click dan Open Attribute Table. Kemudian, klik kanan dekat field orientaion_degree dan buka Field Calculator

Field Calculator ni la yang akan buat conversion radian to degree
Masukkan formula conversion radian to degree, dan ingat column yang kita nak gunakan untuk di convert ialah orientation


Formula conversion radian-degree

Dan klik butang OK, dan tarrrraaa dah pun jadi..
  



Cuba la!






15 comments:

Garfield [Reply]

Keep writing sis, I like your writing! I'll commence my Geomatic freshman year in UiTM this 22nd of Feb.

khadijah nas [Reply]

@Faiz Arif Congratulation and Thank You! Belajar rajin-rajin :)

Anonymous [Reply]

U mane lebih baik utk kursus ni dari segi kecemerlangan, persekitaran yg kondusif & sbgnya. Uitm atau utm? Minta pndpt & cadangan

khadijah nas [Reply]

@Anonymous kalau saya mesti la uitm dihatiku... tapi UTM pon ada standard kecemerlangannya sendiri terutama Dari segi research nya.. tapi dua dua universities cemerlang la... until geomatik saya cadangkan uitm kerana pendedahan secara teori Dan praktikal seimbang. good luck!

Anonymous [Reply]

Tp UTM tu kejuruteraan geomatik. Pd pendapat akak, antara "kejuruteraan" atau "sains", yg mane lebih baik dan mendpt permintaan tinggi dlm bidang geomatik?

khadijah nas [Reply]

@Anonymous sebenarnya sama cuma nama sahaja yang berlainan. Saya rekomen untuk letakkan UTM pada pilihan utama dan kemudian baru UiTM. Tapi beza antara sains dan kejuruteraan tu saya tak pernah pulak terfikir..

Anonymous [Reply]

Kedua-duanya belajar calculus ke?

khadijah nas [Reply]

@Anonymous Geomatik memang wajib la penuh dengan calculation. Jangan gerun dengan calculus, kalau dah kene belajar memang boleh hadap nya. Haha

Anonymous [Reply]

klau ambik diploma, kursus mane sesuai utk sambung geomatik degree kat UTM? Dan boleh ke ambik sains geomatik (dip)(UiTM) sambung kejuruteraan geomatik (degree)(UTM)?

khadijah nas [Reply]

selalunya student diploma kejuruteraan, ukur bahan, ukur bangunan, construction management yang akan apply geomatik sebab related yg lain pon ada jugak tapi take la sampi dulu budak account tapi deg geomatik eh yang itu tak pasti mana tau sebenarnya ada. boleh tapi payah sikit nak masuk UTM kena betol2 cemerlang, pernah dengar tak gelaran UTM, 'universiti tendang orang' maksudnya pointer kena highest n u r active student sebab uni ni sgt mnjaga reputationnya kalau tak kena tendang.

Anonymous [Reply]

Bagaimana pula dgn politeknik? Okay tak utk ambik dip geomatik kat sana? Sbb sy ade check di website www.mqa.gov.my antara UTM, uitm & politeknik, hanya 2 tmpt program geomatik yang diiktiraf oleh badan profesional iaitu UTM & politeknik. Sy risau sekiranya majikan lebih tertumpu kpd pelajar geomatik di UTM & politeknik utk mengambil pekerja. Sila komen

khadijah nas [Reply]

@Anonymous tak jugak, majikan tak judge macam tu, majikan akan tengok prestasi awak dalam resume dan apa kelebihan yang awak ada berbanding candidate lain. Majikan suka kalau awak committed, independent, boleh beri kerjasama dalam kerja berkumpulan dan berdedikasi tinggi demi syarikat, poiner pon dia tak pandang tapi pointer yang tinggi adalah satu bonus utk awak, yg penting pengalaman, kemahiran dll

Anonymous [Reply]

Saya berminat nk ambik dip geomatik klau x dpt matrik. Ade suggestion tak U mane terbaik utk saya lanjutkan pelajaran dlm bidang ni? Klau boleh tentukan uitm, UTM dan politeknik mengikut aturan nombor, mudah utk saya isikan dlm UPU.. hehe.. akak lebih pro sbb ade pengalaman. Saya ni pening nk pilih U mane dlm geomatik. Semua nmpk same je..

khadijah nas [Reply]

@Anonymouskalau UPU borangnya sama ke dengan politeknik?

Saya tak reti nak ranking kan sebab tiga3 terbaik. Kalau saya ranking tempat blaja macam mana sebab ada org kesah dengan persekitaran tempat blajanya. Jauh dengan rumah ke.

1. Dip UiTM di Kampus Arau Perlis (dekat dengan Padang besar, Langkawi, Thailand)

2. UTM di Jalan Semarak KL (blakang JUPEM, dekat LRT ke KLCC, memang tengah2 bandar KL)

3. Politeknik di Ipoh (cameron highland, penang, taiping, pangkor, lost world tambun)

Kaki jalan memang pikir macam ni. Adeh. Saba dik.


Anonymous [Reply]

Skrg dah lain, borangnya dah sama.. minta maaf sbb byk sangat soalan ditanya. Terima kasih, akak byk membantu saya. Salam perkenalan, saya wan muhammad raqib, tgh tunggu result spm..