Monday 13 June 2011

Geomatik

Rata rata tak ramai yang tahu apa itu geomatics
Bila orang kampung pakcik makcik jiran tetangga tanya

"Hang belajaq bahagian apa dekat kolumpo nuh?"

Mula mula dulu aku jawab

"Geomatik"

Tapi bila depa tanya balik menatang apa geomatik tuh terus lepas tu aku jawab

"Ukuq Tanah"

Walaupun bunyi pelik dan sungguh koman tapi cukup untuk menjelaskan dengan lebih faham apa disebalik makna Geomatik tu

Rata rata ramai yang pilih kos Gomatics as pilihan masa isi borang UPU sebab namanya nya yang agak canggih iaitu Diploma Sains Geomatik (Sistem Maklumat Geografi) tak pun Sarjana Muda Sains Ukur dan Geomatik (kepujian) dan mentafsirkan kononnya mesti belajar ke arah Matematik dan Geografi tapi lepas dah masuk baru tau rupanya jauh benar dari sangkaan siap sumpah seranah sebab kena ada kelas outdoor dan lab. Caculation tak payah cerita la, memang every sem mesti ada subjek yang kena picit kalkulator dan hafal formula.

Selalu nya kos geomatik menjadi favourite untuk lelaki sebab diorang suka la bab setting alat, planning dan etc sebab mencabar. Ramai juga anak anak Land Surveyor yang masuk kos ni sebabnya nak warisi company bapak dia dan yang lain lain tu rata rata nya terpaksa tak pun main bedal ja bubuh kos apa pun tengok tengok dapat kos ni.

Tak tahu Land Surveyor tu apa?

Land surveyor tu maknanya Jurukur Tanah

Ye aku percaya ramai yang tak tahu ada kerjaya sebagai Jurukur Tanah dan lebih teruk lagi mungkin tak pernah terfikir tanah yang dipijak ini rupa rupanya kena kira berapa luas, panjang, lebar, ada koordinat dan etc.

Aku boleh menyimpulkan bahawa Land Surveyor ni adalah orang penting dalam setiap projek pembinaan bangunan, jalan raya, highway, sekolah, masjid dan senang cerita semua jenis penerokaan tanah dan pembangunan.

 Kenapa?

Mesti korung tau yang setiap tanah ada pemilik dia sendiri. Setiap pemilik tanah ada geran tanah. Dekat geran tu mesti la tulis nombor lot tanah. Lot lot tanah ditunjukkan dalam satu plan yang dipanggil Pelan Akui. So macam mana nak lukis dan tentukan bentuk, luas lot tanah, dari mana ke mana adalah dengan kena pergi ukuq la dekat tanah tu. So itu lah gunanya Land Surveyor.

Eh tapi jangan la dok ingat Geomatik ni hanya fokus kepada ukur tanah tapi sebenarnya segala pengukuran di muka tanah, lautan dan angkasa. Sebab tu la dalam diploma tak pun degree in geomatik ada subjek

Cadastral Surveying - Ukur Kadaster
Engineering Surveying - Ukur Kejuruteraan
Geodecy - Mengenai angkasa lepas
Hydrographic Surveying - Ukur Lautan
Remote Sensing - Mengukur imej permukaan bumi yang diambil dari satelit
Geographic Information System (GIS) - Sistem Maklumat Geografi
Global Positioning System (GPS) - Mengukur kedudukan koordinat titik muka bumi
 Aerial Photogrammetry - Pengukuran dari udara



Subjek subjek ni semuanya antara subjek wajib yang kena ambil. So dah nak masuk 5 tahun lebih aku jadi student geomatik, gila lama dari diploma 3 tahun dan degree 2 tahun setengah, banyak ilmu dan pengalaman yang menarik telah dikutip dan dipelajari. Tapi still masih cetek juga ilmu dan perlu lebih banyak membaca dan mengimprovekan skill dan mengutip lebih banyak pengalaman dalam dunia kerja yang sebenar. Itu pun kalau tiba tiba aku rasa terlebih rajin.

 Seronok belajar pengukuran di lautan. Macam cari gali petroleum tu kan, macam mana nak tau kedudukan dan nak kesan lokasi yang ada petroleum dekat tengah tengah laut lepas tu macam mana nak set up besi yang terapung dekat tengah tengah laut tu untuk kerja kerja penggalian minyak dan penyedutan minyak. Tak ke sangat seronok dan aku dah pun merasa pengalaman duduk atas boat untuk buat kerja pengukuran di laut.

Banyak yang nak di share. Tak ingat sebelum ni aku pernah tulis entri pasal geomatik or tak tapi rasa macam tak pernah. Takat menunjuk gambar masa dekat site survey ada la.Tehee

Tapi takat ni dulu, akan sambung lagi next time insyaAllah.




(^____^)

-Khadijah Nas-



198 comments:

faizalnizam [Reply]

nice information. pernah dgr pasal geomatik but then doesnt really know about it.

p/s: orang kampung mmg suka tanya soalan camtu... hehehehe

khadijah nas [Reply]

good sekarang dah tau sikit sikit kan.. orang kampung ni aring caring belaka. hihi

damha [Reply]

kerjaya ni mmg mencabar..juruukur tanah...arwah bapa saya pun pernah keje yg mcm ni...dulu penggunaan alat yg lama...skrg dah canggih..banyak formula n culculation yg perlu diketahui...teruskan usaha kearah kerjaya ni....

khadijah nas [Reply]

yeap.. teknologi yang konon konon nya semakin memudahkan pengguna tapi sebenarnya turut menyusahkan juga! (^__^)

misyamissyou [Reply]

wah nice info..mmg ramai xtau pe tu geomatik..

khadijah nas [Reply]

thank you, tu la sebab geomatik ni tak femes. hurmm kena tulis novel life as student geomatik nih.. hihi

petunjuk_hadi [Reply]

bru nk study geomatik..huhu..thanx 4 the info

khadijah nas [Reply]

study rerajin ye! (^__^)

siti waheda [Reply]

kak khadijah blh x tlng sy ape kaitan antara surveying n geomatic dlm construction management???
pening la...

Hatiku-Sunyi [Reply]

ukur tanah = ukur jalan..hahaa...aku kadang tension gak orang kampung nieh..dok study terok2 diorang kutuk...study pa aih mat sapit oiii, mat bangla tuh xgadoh study pon, dapat gak keja tepi jalan nuh...

khadijah nas [Reply]

@siti waheda

adeh dik sory na baru pasan komen nih. before buat construction kene buat survey dulu. so itu lah function geomatics nya.

survey apa? lets say nak buat highway, kene la buat planning dulu then kena design bentuk mcm mana highway tu then after dah design la nak apply kat dekat ground kan so kene la buat measurement kan so kat sini la function surveyor yang akan find coordinate, buat traverse blablabla kerja yg related tu surveying :)

khadijah nas [Reply]

@Hatiku-Sunyi

kahkahkah.. memang lawak la statement hang. itu la tapi im so proud with my tokwan yang sgt arif dengan kerja surveyor ni. Profession ni actually sangat famous years back tapi di zaman modern ni dah makin kuno and ketinggalan zaman sebabnya ditelan arus teknologi dan kepakaran yang lain :)

ika [Reply]

salam kak...sy ika...sy trjumpe blog akak ni sbb nak cari pasal geomatic la...sy ni student kliuc...amik kos geomatic engineering....bru daftar utk september intake...first sem ni...so bnyk la yg sy perlu tau pasal geomatic ni...hofully akak boleh bantu sy...banyak juga info yg ade dlm blog akak ni...sdikit sebanyk boleh bantu sy yg baru ni...lg pn kat kliuc ni fully english...so mmg bnyk nk kene study..tq sharing ifo about geomatic...salam perkenalan..keep in touch k :)

khadijah nas [Reply]

@ika hai ika, selamat melayari pengalaman belajar di universiti akak ucapkan. Semoga info yang ada dalam blog ni sedikit sebanyak membantu. Salam perkenalan juga. Good Luck :)

Amirul Nadzri [Reply]

thanks a lot for this info. sgt mmbantu. skang ni duk pening kpala nak pilih kos utk degree pasai amik diploma sains. xdak hala tuju.

abiL [Reply]

saya bru ja lpas spm, sya minat sgt ukur mengukur nie.. hehehe...sya alrn sains,............................. 1.sya nk tnye msa nk apply upu ada colum bidang pengajian,,,,bdg apa yg scocok dgn dia??
2.sye trjumpa geomtik nie duk dlm alrn sastra,,,mcm mna2??
3.addmth,fzik,chemis mmg kna power hbis ke?score!!!

khadijah nas [Reply]

@Amirul Verdasco Nadzri my pleasure. better ask yourself minat dalam bidang mana then go for it :) newway good luck ya!

khadijah nas [Reply]

@abiL kalau nak apply diploma dalam ukur, UiTM ada provide 3 jenis diploma dalam bidang ukur iaitu Diploma Sains Geomatik, Diploma Sains Geomatik (Sistem Maklumat Geografi) dan Diploma Sains Geomatik (Remote Sensing).

1. Kalau nak masuk kos geomatik, tak kisah dah awak dari aliran mana masa sekolah dulu.Me also from science class when I was at form 4&5. My classmate jugak from macam macam aliran, ada yg dulu dekat sekolah belajar account, perdagangan, seni la, sekolah teknik la. Bila dah masuk in this kos, semua itu dah tak di ambil kira.

2. Geomatik duduk dalam aliran sastera tu tak brapa nak pasti, mungkin sebab geomatik ni kategori kejuruteraan kot. Eh wait,engineering dalam aliran apa ye?

3. Hurm dalam geomatik everything is calculation. Kalau dulu dekat sekolah tak pernah amik add math, bila masuk kos ni memang wajib la kene mentelaah balik add math tu. Tapi bagi yang dah biasa belajar, satu bonus la tapi add math nye bukan standard sekolah lagi, of course la more deeper, etc: calculus, algebra, statistic bagai. Tak ada apa yang nak dirisaukan, nanty para lecturer akan ajar semula, mana yang tak faham oleh tanya atau mintak tlg member yang teror tlg ajarkan.

Fizik pulak, tak semestinya kene power, cumanya ada la element fizik yang related dengan geomatik ni sebab fizik ni byk menjadi prinsipal ataupun aplikasi dalam kerja kerja ukur and also our life kan

Kimia pulak, tak ada langsung ye dik.

Hatiku-Sunyi [Reply]

haha .. sape2 yg baru nak bejinak2 nan geomatik tuh, cek ucapkan selamat la yer, selamat menambah tona kulit..cek baru 2 tahun ngaji geomatik nieh, kaler cek? toksah tnya..hahaha nak kena power apa? kena power tahan panas, tahan salu kena jerit2 kan site, tahan dok tepi longkang( amek detail longkang) n paling penting sekali kena power tahan sabar bila mana pengukuran tuh x capai std ( cadastral = 1st class , engineering = 2nd class ).. lagi 1, kalo add math x cekap, baek pikir bnyak kali, aku nieh x larat repeat da ..haha memula pre-calculus pasto calculus 1 then mathematic engineering lak...aduhaii ..sebenarnya aliran apa x penting, janji addmath pass jer.. cam cek dlu aliran arab-akaun ..xda kena ngena nan sains n sastera pon ..bagi yg da terlajak pilih tuh, baek tukar kos cepat kalo sayang kaler kulit...hahha

khadijah nas [Reply]
This comment has been removed by the author.
khadijah nas [Reply]

@Hatiku-SunyiHaha.... Memang bagus explanation ni, kulit tak payah cerita la dik, memang burn habis kalau dah setiap minggu berjemur bawah matahari. Pakai la bertan tan protection pun, tak berkesan nya. Kalau traverse tak close memang la bala kan, if ada group member yg memang kepala adjust tak pe tapi kalau kene mistake yg memangtak boleh nak adjustment menipu tahap mana pun tak boleh jalan jugak jawabnya kene turun ukur balik la. Bila ingat balik, hahaha memang serik da tapi best moment berkelah melepak tepi jalan tepi longkang ni :)

fafamuse [Reply]

Assalamualaikum akak,
Saya act dilema gila gila time nak pilih course untuk UPU tuari, 1st choice-Architect ,2nd choice-Town Planning, 3rd choice-Geomatic science

Memang saya on je mana mana yang dapat.Tapi priority lebih kepada architect. tuari dah pergi interview, tak dapat.cehh , tapi Alhamdulillah Geomatic science muncul.Abang dah cakap awal awal elok sangat course ni. Saya searching la sikit course ni.Yang tak best dengar cerita kalau kerja course ni perempuan kurang sikit. dok opis jee. yerkhh. saya nak jugak jenjalan. So rasanya peluang kerjayacerah tak ? Gaji ada lebih 5k tak ?Ada tak pergi oversea bagai ?

Anonymous [Reply]

assalamualaikum..akaksaya baru tau keputusan upu saya..dapat dip sains geomatik..mula2 tu saya tak faham course ni pasal ap..lepas saya baca blog akak ni,faham lah sikit2..haha..thanx for the info..

saya nak tanya akak,betul ke kalau amek course ni kebanyakan perempuan yang amek last2 hanya jadi housewife atau lecturer? n betul ke gaji sikit tapi kerja je penat? mohon akak dapat terangkan..

terima kasih kak..

Famiez [Reply]

salam akak?saya dapat course sains geomatik kt uitm Arau....course ni ad peluang pekerjaan tak nanti?gaji lumayan tak?

khadijah nas [Reply]

@fafamuse Wah tahniah dapat, dari sekarang tanam siap siap perasaan minat dan azam untuk menjadi antara yang cemerlang dalam batch. So far, my batch semua dah dapat kerja. Alhadulillah. DApat kerja yang related dalam bidang geomatics. Yang sambung masters pun ramai sebab sekarang universiti memang menggalakkan student sambung master demi menaiktaraf pendidikan masyarakat Malaysia. Yang kerja selalu out station pun ada tapi ramai nya lelaki lah untuk tinjau site and collect data. Kerja di oversea, ada jugak super senior yang kerja as surveyor di Brunei. Kalau Allah tentukan rezeki adik ada di oversea. insyaAllah ada la. Semoga terus sukses!

khadijah nas [Reply]

@Anonymous Tahniah dapat jejakkan kaki ke universiti terutamanya UiTM universiti yang mengangkat martabat melayu dan golongan bumiputerea. Pehh puji habes.. Hurm, so far ramai kawan kawan perempuan termasuk my senior, super senior and my batch yang kerja di office, RAmai menjawat jawatan sebagai pegawai GIS and akak sendiri as executive database. Lecturer pun ada untuk sapa yang dah letih kerja di office. Banyak nya kerja ni lebih kepada process data with software. Sebab tu pentingnya tumpukan perhatian masa subjek GIS, masa task dalam lab. Kalau mahir dalam information technology macam programming ke kan, satu bonus yang besar sebab banyak kerja kerja di luar sana yang berstatus Pegawai Teknologi Maklumat menanti anda...

khadijah nas [Reply]

@Famiez Tahniah dapat masuk Uitm!!! InsyaAllah rezeki ada di mana mana. Sekarang hanya perlu tumpukan perhatian dan score untuk setiap semester. Kaji dan faham apa itu geomatik. Jangan risau, banyak kerja kerja dalam bidang geomatik di luar sana menanti anda.

fahmiez [Reply]

@Khadijah Nasterima kasih akak,sains geomatik ada fizik kan,saya masa sekolah menengah tak ambil fizik, boleh ka saya bawa masa kt uitm nanti?

khadijah nas [Reply]

tak sure silibus baru dia remove subjek fizik or still ada tapi kalau ada pun tak apa belajar benda baru. fizik yang simple je. ramai my friends dulu dari aliran akaun dan tak pernah belajar sains tulen tapi kalau dah terpaksa belajar tu boleh je. lagi pun fizik ni prinsip-prinsip yang dsering digunakan dalam kehidupan harian kita. Kalau betul betul mendalamai dah faham awak akan merasa "Oh senang je pon!". Jangan sekali kali menyampah untuk belajar sesuatu subjek sebab at the end nanty you akan rasa subjek itu susah and no smangat utk blajar. awak tak reti sebab awak tak faham tapi kalau faham mesti kacang botak je rasa! Dont too worry ye. Good Luck!

p/s: Bercakap memang la senang kan?? haha

famiez [Reply]

@Khadijah Nas thankz...kak nas

khadijah nas [Reply]

@famiezsama sama :)

famiez [Reply]

@Khadijah Nas subjek2 dlm dip sn geomatik blajar dalam bahasa inggeris ka?

khadijahnas [Reply]

of course, uitm all in english kecuali CTU subjek agama. time ni la nak asah english yg tumpul tu bagi tajam

Anonymous [Reply]

assalam akak.sy dpt tawaran ijazah sns ukur n geomatik..sblm ny sy dlm asasi engnrg...agk cnfuse,adkah kos ny tmasuk dlm engneering?n sy kurg pendedahan tntg geomatik ny.bleh akak trgkn?

nzrh [Reply]

salam kak. sy stdnt SUG sem3 fstrck dr sem 3 dip. memndangkan stdnt yg amk fstrck xde sjil dip nnt, dialam pekerjaan nt adakah dibezakan dgn mereka yg ad sjil dip+ dgree dgn mereka yg hnya ad sjil dgree shj? kadangkala majikan lebih utamakn mereka yg ad dip+dgree sbb itu 1advntage blaja/pengetahuan lebih dr yg ad dgree shj.sy minat sgt dlm bdang hydro. apakah ad peluang utk stdnt perempuan seperti sy? sbb kebanyakan pndangn yg sy dgr perempuan lebih elok amk pengkhususan dlm ofis. one more thing, bila kerja nnt, adkah software itu mnjadi 1 bnd yg perlu kite hdap setiap hari? mcmmane akak mahirkan diri dgn software2?bagaimana peluang pekerjaan?terbuka luas? mohon penjelasan dr senior SUG :) terima kasih

khadijah nas [Reply]

@Anonymous geomatik ni asalnya sebahagian jugak dari engineering, cuma geomatik ni lepih kepada pengukuran. so ingat geomatik ingat ukur itu je. engineering kan ada banyak cabang. macam macam. mesin, komputer, design, elektronik. macam tu la in generalnya

khadijah nas [Reply]

@nzrh wasalam. tahniah dapat lompat dari diploma to degree. save masa cepat habis. kalau pekerjaan untuk data processor tak de masalah tentang sijil dip+degree. ramai je yang tak dak sijil diploma contohnya budak dari stpm dengan matriks.Itu semua tak dak masaalah pun, mungkin ada kekurangan bila awak nak mohon jawatan technician dekat jupem tapi awak ada degree je. tapi mengapa perlu mohon jawatan yang rendah kalau kelayakan yang kita ada lebih tinggi kan??? ye betul satu advantage semasa awak berada di degree awak mengambil subjek hydro dan dalam masa yang sama awak pernah belajar subjek tersebut di peringkat diploma so u more familiar dengan subjek itu berbanding mereka yg baru nak amik subjek tu, itu je pun kelebihannya. good kalau itu minat awak, dari sekarang awak teroka about the course, nanti buat thesis pun dengan dr osman ke tentang hydro. memang tak ramai perempuan kerja dlm bidang hydro sebab ramainya tak minat, tapi ada je cuma awak kene bersaing dgn lelaki ygy selalunya lebih cekap bab site work. yes kalau dalam bidang geomatics, kemahiran dlm software menjadi satu advantages, sekarang tengan populat arcgis 10. kalau awak minat hydro so awak patut cari software2 hydro yg related dan explore the software. untuk mahir dlm software bila awak sendiri belajar, teroka, godek2 then lama lama automatically awak akan mahir. lebih byk problem yg awak solve dalam software semakin cekap awak akan menggunakan software tersebut. peluang pekerjaan kalau data processor byk je, kalau hydro pun banyak. insyaAllah ada rezeki ada kerja untuk awak nanty. Gud Luck!

pssst: untung buat thesis dengan dr osman nanty dia akan mintak resume awak then dia akan hantar dekat syarikat2 hydro. baik baik la dengan dia, kipas2 skit :)

Anonymous [Reply]

mcm mana nak tahu koordinat di geran tanah dengan gps yg kita ada? mcm gps hp atau tablet

khadijah nas [Reply]

@Anonymous owh on je la gps nye kot, tak penah try la pulak kan.. tapi of cos coordinate gps hp x sama dengan yg dlm plan akui

@mira [Reply]

Kak, saya budak Sains geomatik kat UITM Arau, kos ni memang best, tapi nak tanya peluang untuk perempuan macam kita ni ada tak?
Saya minat hidro, tapi kebanyakannye lelaki je.

khadijah nas [Reply]

@Umaira boleh bekerja dengan mana mana syarikat hydro sebagai data processor yang process data hydro. Banyak suarikat hydro di luar sana, rujuk2 la senior. Sesuai lah untuk perempuan dibandingkan turun laut bagai. InsyaAllah ada rezeki ada :)

Anonymous [Reply]

Salam Akak? Saya Ambil Aliran Geografi Tingkatan Lima.. Kalau Saya Ambil Geomatik ni Okay Tak? Susah Tak? Saya Minat Sgt Geo Ni.. Saya Suka Mengkaji....

khadijah nas [Reply]

@bellageografi masa zaman sekolah dengan geomatik bukan satu perkara yang sama dan totally berbeza. ada la jugak konsep geografi tu macam terms of location tapi geomatik lebih mendalam dan lebih kepada theory and calculation with practical. Tapi survey la dlu dengan lebih mendalam tentang kos geomatik untuk lebih faham

Anonymous [Reply]

kak saya nak tanya....kalau bidang geomatik ni banyak peluang pekerjaan ke?...klau ader dekat mana?...bleh keje dgn kerajaan ke?...geomatik ni kene lukis plan atau kene ukur je?...apa beza geomatik dengan geomatik(sumber alam) dan geomatik(kedudukan geografi)?

Anonymous [Reply]

salam kak...saya ada survey kos2 yg ditawarkn di uitm...ada sains geomatik,sains geomatik (sistem maklumat geografi)& sains geomatik (sumber alam)apa beza stiap kos & kelebihan dlm kerjaya?

khadijah nas [Reply]

Banyak juga peluang kerjaya geomatik terutama di sector swasta. Rezeki tu ada kalau Allah dah tentukan. Kalau perempuan ramai yang suka kearah GIS, data processor sebab kerja di dalam pejabat je. Tapi boleh juga berpeluang menjadi Project Manager, Engineer, Surveyor, GIS Executive ini jawatan fresh graduate la selalunya. Ramai juga kalau lelaki ke menjadi Surveyor di syarikat jurukur berlesen (LS) . Bagus kerja di LS sebab boleh menimba macam macam ilmu dari bawah sampai la dipandu untuk menjadi jurukur berlesen yang berdaftar JIKA dapat majikan yang guide dengan bagus dan berispirasi.

GIS dan RS dan Ukur Tanah adalah saling berkaitan. Ketiga tiga ini saling di perlukan. Dari segi apa diperlukan? Semesti lah bantuan teknologi untuk memudahkan kerja kerja harian.


Simple perbezaan di sini:

http://khadijahnas.blogspot.com/2011/08/salam-ramadhan-3.html

Anonymous [Reply]

ape peluang kerjya org yg ambil kos geomatik dlm oil company ek?

khadijah nas [Reply]

@Anonymous boleh bekerja di oil and gas antaranya sebagai surveyor, engineer. search balik kepentingan surveyor di oil and gas company terutama di plantar minyak atau platform yang baru hendak di bina. Ada jugak dalam dokumentari syarikat oil and gas saya pernah tengok dekat TV1. Ramai juga rakan rakan belajar saya sudah pun memulakan karier di syarikat oil and gas macam yang saya google ni :)

21 Syarikat Oil and Gas yang popular di Malaysia

1.MMHE (Pasir Gudang -Johor)
2.FMC Wellhead (Pasir Gudang & Gelang patah-Johor)
3.Cameron International (Tanjung Pelepas (PTP) -Johor)
4.Halliburton (Senai-Johor& KL)
5.Simedarby (Sembawang) (Pasir Gudang -Johor)
6.Sapura (Sri Kembangan, Selangor)
8.Technip Geoproduction (Kuala Lumpur)
9.Kemaman Bitumen(Terengganu)
10.Kencana (Perak)
11.Petrofac Malaysia
12.MISC Berhad (Pasir Gudang & KL)
13.Akel Solution (Klang)
14.Slumberger
15.Shell
16.Petronas
17.Rahhill (Johor & KL)
18.Bumi Armada Berhad (KL)
19 Ramunia (Johor)
20.Drillmaco
21.Scomi

Anonymous [Reply]

ape beza di antara sains geomatik(sumber alam) dengan sains geomatik je....please akak tolong jawab

khadijah nas [Reply]

@Anonymous

petikan dari....

http://khadijahnas.blogspot.com/2011/08/salam-ramadhan-3.html


Bezanya tiga jenis diploma ni, Pure, GIS and RS ialah subjek yang akan dibelajar masa part 5 and part 6 iaitu tahun akhir diploma. Masa part 1,2,3,4 semua nya still subjek yang sama. Pure ni lebih kepada kerja kerja lapangan means kerja ukur di outdoor, diorang akan ada praktikal satu semester dekat company survey masa part 6. GIS ni pulak lebih kepada pengurusan sistem maklumat berkomputer maknanya dalam bentuk digital la contohnya making map digitally in true coordinate reference as true as muka bumi sebenar. Dan RS or Remote Sensing pulak lebih kepada Sumber Alam means melihat dan mentafsir muka bumi melalui imej yang di capture dari satelit.

Walaupun dah di pecah tiga tapi basic asas nya tetap sama, alat total station yang digunakan tetap sama, cara untk membuat pengukuran on the paper and on the ground juga tetap sama. Just guna software yang berlainan. Itu je beza nya. Cuma nya kalau budak pure dia more knowledge on site lebih lebih lagi hydro, kalau budak GIS knowledge dia tenteng GIS how to use ArcGIS software more and macam tu jugak budak RS diorang more to RS and software ENVI tak pun ERDAS.

Tapi bila sambung degree geomatik, degree ni bagi aku adalah rangkuman all the 3 differents diploma tadi; Pure, GIS and RS. Dan subjek subjek yang di belajar dekat degree adalah ada yang dah belajar masa diploma dulu and ada yang sambungan dan ada yang elaboration more deep further.

Tapi aku akui batch lepas lepas aku ni yang guna silibus baru memang lebih senang la. Jam kreadit sikit dan rombakan subjek yang diambil pada setiap semester. Silibus subjek yang makin di kurangkan terutama silibus subjek matematik dengan fizik. Kalau silibus aku boleh dikatakan setiap semester jam kreadit 20 keatas. Paling max 23 and paling minimum 16 itu pun masa part 6. Gila jeles dengan roomate aku course sains kompter jam kreadit belas belas je kadang tu tak ada kelas pagi banyak hari aku ni boleh dikatakan pagi petang malam ada kelas terkejar kejar la dengan mengukur outdoor nye lagi dengan KESAT nya lagi.

Anonymous [Reply]

assalamualaikum..akak,ssah x sbjek sains geomatik (sistem maklumat geografi) ni??

Unknown [Reply]

sains geomatik sumber alam tu mcm mna? kerjaya dia apa nanti? bg perempuan laa :)

Qurratuaini_SNQ [Reply]

thanks akak bagi information ni..akak saya dip ukur tanah kat utm..saya nak tanya,okay ke peluang kerjaya akan datang??

yaya [Reply]

assalamulaikum kak,
terima kasih di atas informasi yg sangat berguna ni ,
saya sebenarnya baru lepasan matrikulasi masih menunggu panggilan,

saya nak tanya akak, apa perbezaan KEJURUTERAAN GEOMATIK dengan KEJURUTERAAN GEOINFORMATIK??

saya agak keliru disitu

harap dapat maklum balas ,terima kasih =)

khadijah nas [Reply]

@yaya kejuruteraan geomatik itu nama degree dekat UTM Sarjana Muda Kejuruteraam Geomatik di Jabatan Geoinformatik Fakulti Kejuruteraan & Sains Geoinformasi UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

Kalau UiTM, Sarjana Muda Sains, Ukur dan Geomatik, Jabatan Sains Ukur dan Geomatik, Fakulti Seni Bina Perancangan dan Ukur

Harap jelas.

Tapi katanya Fakulti Geoinformasi dekat UTM tu dah tukar nama baru jadi Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah :)



khadijah nas [Reply]

@yaya kejuruteraan geomatik itu nama degree dekat UTM Sarjana Muda Kejuruteraam Geomatik di Jabatan Geoinformatik Fakulti Kejuruteraan & Sains Geoinformasi UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

Kalau UiTM, Sarjana Muda Sains, Ukur dan Geomatik, Jabatan Sains Ukur dan Geomatik, Fakulti Seni Bina Perancangan dan Ukur

Harap jelas.

Tapi katanya Fakulti Geoinformasi dekat UTM tu dah tukar nama baru jadi Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah :)



khadijah nas [Reply]

@Khadijah Nas oh info tambahan

dekat UTM

1. Bachelor of Engineering (Geomatic) - ini refer geomatik (land survey)
2. Bachelor of Science (Geoinformatics) - ini refer to GIS

3.Bachelor Of Science (Remote Sensing) - ini refer RS

kalau UiTM,

Diploma Sains Geomatik (ini refer to pure geomatik

Diploma Sains Geomatik (Sistem Maklumat geografi) (ini refer to GIS)

Diploma Sains Geomatik (Sumber Alam) (ini refer to Remote sensing)

Tapi degree ada satu je, Ijazah Sains, Ukur dan Geomatik. Tak de pecahan macam dekat diploma dan degree di UTM.

Anonymous [Reply]

Terima kasih banyak kak,sekarang baru saya jelas..
Saya amek kos geomatik sbg pilihan utama dlm upu,dpd pnerangn akk sy da bole byg geomatik ni sprti apa,cuma sy nak tanya bidang ni memerlukan kputusan mcm mana utk layak bg lpasan matrikulasi ye kak??geomatik utm maksud saya..hehe

terima kasih sudi reply

khadijah nas [Reply]

@Anonymous kalau dulu dia tak tengok sangat aliran apa masa belajar dulu kalau dari SPM, kalau Matriks ambik biologi pun ada yang dapat kos geomatik ni, yang tak pernah mohon pun tiba tiba dapat. Dulu, nak masuk bidnag geomatik persaingan masih longgar, yang dapat result tak berapa cemerlang la yang selalu tersesat masuk kos ni. Mungkin sebab tak ramai yang mohon sebab pendedahan tentang kos ni masih tidak meluas. Kalau letak pilihan pertama confirm dapatnya. Tapi itu kalau dulu, sekarang... Ikut rezeki InshaAllah kalau memang dah ditetapkan rezeki awak menuju geomatik, in sha Allah boleh dapat :)

Unknown [Reply]

amin moga2
Terima kasih kak ...;-)
Terima kasih sangat2..

ALLAH saja dpt memblasnya,sy doakan akk berjaya dalam hidup dan dipermudahkan segala urusan,amin

Anonymous [Reply]

salam.. akak saya nak tanya. saya dapat dip sc geomatik (sistem maklumat geomatik) kt uitm. tp skrg saya dh amik form 6. saya tak taw nak pilih twrn yg mana.. akak rasa mana yg lg senang & cepat? kalau saya amik diploma lps tu smbg ijazah terus.. agak2 berapa lama boleh habis?
lagi.. akak boleh saya tak x.. kalau biasa gaji permulaan/ basic utk ijazah sc geomatik sistem maklumat geomatik ni berapa yek? terima kasih..

khadijah nas [Reply]

@Anonymous terpulang lah awak nak serius dalam bidang mana.

Kalau form 6 tempoh 1 thn stgh means awk habis 2014, bulan sept 2015 baru masuk university, ada rezeki dapat con degree geomatik 3thn setengah means habis belajar tahun 2017.

tapi kalau continue diploma, 3tahun means 2016 awak hbis diploma, 2016 jugak awk blh continue degree geomatik 2 thn setengah means awk akan habis degree 2018.

TETAPI sambung degree dari diploma lebih senang dan ilmu yang dipelajar dalam geomatik lebih lama.

gaji starting degree basic RM2000++ ikut tempat kerja

Tukang Kebun [Reply]

salam..akak ..saya dari asasi sains uitm pastu dapat pulak degree sains ukur dan geomatik.. jadual kelas kos nie sibuk x? pakaian die macam mane or slalu pakai tshirt etc?? tips2x untuk excellent ade x?? sesuai x kos nie untuk org yg xlasak sgt?? wajib pandai berenang ke cane??

Anonymous [Reply]

assalamualaikom..akak..kalo dlm course geoinfomatik..kita blaja psl ap je ye??adkh subjeknye sme dgn coursu geomatik..bole x akak senaraikan subjek y kite belajar utk course geoinfomatik..

khadijah nas [Reply]

@SadArtFace wasalam, tahniah dapat sambung degree.. Jadual masa tahun pertama (semester 1 & semester 2) ok je, tak de la bz sangat kot tapi lepas naik semester 3,4,5 dan 6 memang agak bz lebih lagi kalau kena buat survey hujung minggu ohh biasa dah tu.

Akak dulu pon tak de la lasak, loleh loleh je pon, yang bertudung labuh pon ada je beberapa orang.

Untuk excellent kena la rajin, banyak membaca, jangan malu bertanya, terus cari jalan nak resolve benda yang tak faham, jangan tanggunh2 dan terikut2 kawan yg malas. dan of course bagi full of commitment dalam kerja berkumpulan. Dan yang penting juga jangan kedekut ilmu :)

Berenang tak wajib, akak pon tak reti berenang :)

khadijah nas [Reply]

@Anonymous tahniah dapat sambung degree. kos geoinformatik nih UTM kan, minta maaf akak bukan dari UTM.

subjek nya boleh rujuk sini:

http://www.fksg.utm.my/geoinformatic/curriculum.htm

khadijah nas [Reply]

@Anonymous oh sorry, katanya sekarang ni geoinformatik dah tukar silibus, mungkin di website UTM tu adalah silibus lama.

Miss N [Reply]

Assalamualaikum sis.
Nak tye sis ade belajar bowdish method tak ?
Sis ade nota dia ?

Anonymous [Reply]

Salam sis . saya bru nak sambung belajar dan dah dapat tawaran di uitm dan politeknik . sekarang sya tak tahu nak pergi yg mane satu . di uitm saya dapat sains geomatik dan di politeknik saya dapat ukur tanah . ape yg saya faham sains geomatik dan ukur tanah adalah subjek yg sama kan ? saya nak tahu subjek fizik memang kita akan belajr ke dlm ukur tanah dan sains geomatik ? sbb sy bukan dr kelas aliran sains .mane yg patut sy masuk sebab kedua2 tempat adalah yg terbaik . Dan akak boleh tlg sy senaraikan subjek aoe yg ade dlm sains geomatik dan ukur tanah ?

Anonymous [Reply]

baju geomaas yang sama dah 9 thun masih cantik aku simpan

khadijah nas [Reply]

@Anonymous Wasalam, tahniah dapat tawaran sambung belajar wauuu limpahan rezeki tu sampai tak tahu nak pilih yang mana.. Ikut kata hati, nak pilih yang mana satu, buat solat sunat untuk mencari petunjuk..

Fizik tu sebenarnya pembelajaran yang hakikatnya kita menggunakan prinsip2 tersebut dalam kehidupan seharian kita, macam naik lif, berlari berjalan, bagaimana tenaga kita digunakan dalam aktiviti2 tersebut, sebenarnya satu pelajaran yang menarik untuk didalami dan diexplore untuk anda yang tidak pernah pelajar apa itu fizik sedangkan akak pon sangat tak berapa nak boleh go dengan fizik nih.. :)

Subjek zaman akak belajar diploma adalah silibus terakhir dan kemudian diwujudkan silibus baru, tapi will cuba tanya budak2 diploma dan poli. TQ!

khadijah nas [Reply]

@Anonymous haha... masih dalam lipatan dan jangan bagi tau sapa tak pernah basuh pon... haha

Anonymous [Reply]

slm kak. sy nak tanya, saya minat sgt dlm bidang geomatik nie. saya baru berumur 16 tahun tapi saya dalam aliran perdagangan.. boleh ke selepas spm nanti saya nak amik bidang ini? sebab saya risau hanya aliran sains saja boleh ambik bidang nie. saya seawal umur 14 tahun saya tolong bapa saya pergi ke site, ukur jalan, bangunan, cari batu sempadan dan sebagainya.. saya dah betul2 minat dalam bidang survey nie.. adakah saya masih ada peluang untuk mengambil bidang geomatik kerana saya aliran perdagangan? berapa kredit spm yg perlu saya dapat untuk mengambil bidang ni? saya mengharap sgt jawapan akak..

khadijah nas [Reply]

@Anonymous Wah bila baca komen awak ni terus saya salute sebab awak dah ada minat yang mendalam dan dah di beri pendedahah awal dalam bidang geomatik. Minat adalah sangat penting semasa pemilihan kos masa isi borang upu. Sebab saya dulu tak tau pon apa itu geomatik masa isi borang UPU :)

Jangan risau apa saja background aliran yang awak belajar, tapi dari sekarang terus asah skill dalam matematik dan kalau boleh add math juga sebab dalam geomatik maths paling penting, di universiti pon hampir setiap semester ada subjek matematik yang sangat mendalam termasuk lah statistik dan kalkulus. So, dari sekarang kena rajin-rajin buat latihan matematik, tuition dan tanya cikgu mana yg tak tau.

In Sha Allah kalau ada rezeki awak, SPM pon kena la strong jugak sebab candidate SPM makin power result diorag so peluag untuk masuk universiti tu kena bersaing jugak.

Kalau dah memang rezeki awak, Allah dah tentukan Juruukur lah periuk nasi awak di masa hadapan, in sha Allah awak akan berada juga dalam bidang ini suatu hari nanti. Yakin, Berusaha, dan Tawakal.

TQ and TC!

Anonymous [Reply]

Assalamualaikum. Akak saya nak tanya. Saya sekarang berumur 17 dan berada di aliran Perakaunan dan mempunyai Add Math. Tapi boleh ke masa di U nanti saya nak amik kos yg ada fizik contohnya geomatik or bidang engineering lain? Cita2 saya ingin menjadi engineering atau pun ukur tanah dan bukannya akauntan. Tetapi saya diletakkan di aliran akaun. Adakah masih ada peluang untuk saya mengambil kos lain selain akaun?

Anonymous [Reply]

salam akak,sya skrg sdg tunggu kept spm.sya sdg mncari course yg bersesuaian dgn sya sbb sya aliran akaun.pda pendapat akak ok x klu sya nk ambl sains geomatik?
satu lg..add math penting kan klu nk ambl course ni?tp cmna plk klu sya x pndai addmath??

Unknown [Reply]

Assalamualaikum. Saya nak bertanya sikit menyenai GPS coordinate di geran tanah. Kalau boleh saya email?

khadijah nas [Reply]

@Anonymous Waalaikumuusalam.... Tahniah dah ada cita cita untuk digapai.. Tak de masalah, cuma nanty buat yang terbaik dalam SPM dan masa isi borang UPU mohon aliran pelajaran yang awak interested, tak pe fizik tu boleh belajar belajar sebab fizik yang simple, tak pun mintak tukar ke aliran sains, terangkan pada cikgu dan jika ada rezeki mungkin boleh pindah aliran :)

khadijah nas [Reply]

@Khairul Annuar Md Hatah Waalaikumussalam, saya tak lah begitu pro tentang GPS coordinate sebab tidak bekerja dalam bidang kadaster tapi en boleh je email saya khadijahnas@gmail.com

Unknown [Reply]

Slam... Sy lpsan diploma dan smbung ijazah sains ukur geomatik.. Brapa taun perlu diambil untuk habis..

Anonymous [Reply]

kak, kalau saya cadang nak study abroad dgn bantuan duit dari mara, elok saya amik sains geomatik di UiTM atau kejuruteraan geomatik di UTM?

Anonymous [Reply]

saya lebih minat pada hydrography and cadang nak kerja ngan company oil and gas. elok amik diploma pure geomatic, gis, or sumber alam? ke amik Geomatik kat utm?

khadijah nas [Reply]

@Azim Marwan Kalau dari Diploma Sains Geomatik UiTM/UTM/Politeknik, hanya 2 tahun setengah bersamaan 7 semester untuk habiskan degree.

Kalau dari Matrikulasi/STPM/Diploma dari Fakulti lain, makan masa 3 tahun setengah bersamaan 7 semester untuk lengkapkan degree :)

khadijah nas [Reply]

@Anonymous Hurm mana mana pon OK je, mungkin boleh dahuluka UTM dulu baru UiTM kot.. nak sambung untuk masters kan..

khadijah nas [Reply]

@Anonymous Kalau minat hydrography, better amik diploma geomatik (pure) AP120 di UiTM. Diploma UTM pon bagus jugak .

Anonymous [Reply]

jadi, sekarang ni kau kerja apa? saje je nak tau...

khadijah nas [Reply]

@smbotak fuii... kerja sudah dong.. as technologist dkt syarikat it/gis :)

Unknown [Reply]

Saya nadhirah baru lpasan SPM. Thanks for the info. Ble saya baca best jugak tapi saya nk tau jugak la mngenai kejuruteraan awam bleh kongsi x drpd pngalamn kwn akak yg amik K A. I hope u respond as soon as possible. Thanks a lot

khadijah nas [Reply]

@Nurul Nadhirah Congratulation dah bebas dari dunia persekolahan beruniform...!!! Pengalaman kawan yang amik kejuruteraan awam, erkkkk aduhhh dekat sapa nak korek cerita nih eah, xda la dik.. Kenalan budak geomatik/it/gis/town planning/landscape ramai lah, engineer xda yg close friend :)

Unknown [Reply]

Nak tanya universiti mana yang menawarkan kursus gis utk ijazah...coz sya dri dip kjiruteraan awam nk smbung ke gis....tapi nk tnye bnyak ke demand kerja untuk gis di malaysia

khadijah nas [Reply]

@Kronos Kasut Degree in GIS setakat yang saya tau ada dekat UTM Skudai sahaja, banyak jugak demand GIS ni sebab tak ramai rakyat malaysia yang ada keparakan GIS ni juga Remote Sensing

Anonymous [Reply]

GIS dan RS tu dalam bidang geomatik jugak ke? boleh elaborate pasal GIS dan RS?

khadijah nas [Reply]

@Anonymous Kalau geomatik antara cabang-cabang bidang nya GIS dan Remote Sensing.

GIS ni lebih kepada spatial dan attribute data iaitu location and information, tapi kalau Remote Sensing ni lebih kepada data data dari satellite imagery, di analyze, di proses2 to get information from that imagery, as simple as that kalau nak explain, bila dah kena hadap nya hadoiiii

Aishah Atiqah [Reply]

Salam akak . Nak tanya . Kat upu dia ada tiga pilihan pasal sains geomatik ni . Tapi kat uitm jela . Apa beza sains geomatik , sains geomatik sumber alam dgn sains geomatik sistem maklumat geografi ? Pastu kat uitm apa je yg ada course ni ? Kalau blh saya taknak kat sabah dgn sarawak . Huhu . Lagi satu btol ke kena pro addmath ? Susah tak ? Topik apa ja yg kena pro ? Sbb saya ni bukn taiko addmath pun . Slalu fail je . Pling tggi pun dapat c . Hope sgt akak blh tlg .

Inur [Reply]

salam akak,,saya baru lepas spm,,menarik jugak pasal geomatik nie,,dkt Uitm,ade 3 diploma psl geomatik,so,sya tak taw nk pilih yg mna,,mohon pendapat akak,,

Unknown [Reply]

Assalamualaikum

Saya nak tau tentang subjek yg dipelajari selain subjek yg awak senaraikan diatas. Boleh tak? tq :)

khadijah nas [Reply]

@Suriati Aman Untuk degree boleh rujuk sini http://khadijahnas.blogspot.com/2013/02/ap220.html

Miza Idgihat [Reply]

Assalamualaikum akak. Saya lepasan spm tahun 2013. Dan alhamdulillah dapat tawaran diploma sains geomatik. Terima kasih sangat-sangat atas perkongsian ilmu akak ni. Moga Allah membalas segala kebaikan akak. Gigih akak bantu junior junior macam kami ni. Hee. Nak tanya, miza cita-cita nak ambil astronomi (kaji bulan bintang) then ada kawan abang suggest ambil ni sebab ada belajar pasal angkasa. Boleh go ke kak ? Tengok banyak course ni lebih ke arah tanah. Hope sangat akak dapat balas. :))

khadijah nas [Reply]

@Nur Hamizah Tahniah dah habis sekolah dan dapat tawaran sambung diploma!! Hurm impian yang baik nak buat kajian bulan bintang. Dalam geomatik ada satu subjek belajar astronomi lebih kepada apa itu azimuth, apa itu garisan geoid dan ellipsoid. Ini semua related tu surveying dan mapping. Mungkin ini ada lah starting point yang baik untuk miza ke arah mengejar impian miza. Miza juga boleh jaikan Dr Noordin ahmad, Ketua Pengarah Agensi Angkasa Negara yang asalnya juga adalah orang geomatik kemudian menjurus ke arah bidang geospatial. So jadikan dia sebagai idola tau!

Ini Dr Noordin,

http://www.angkasa.gov.my/?q=en/node/788

syami [Reply]

salam akak,
blh kak terangkan sikit tntg kos sain geomatik(sistem maklumat geografi)sbb sya dpt kos ni kat uitm arau.n klu blh kak trgkan kerjaya dlm bidang tu.

Unknown [Reply]

Hye kak! ;) dip. Di sri iskandar kn ? Kalau ya, then samalah kita kak. Hhi sya nk msuk sem5 dh GIS juga. Best blog akak ni ^^,

Unknown [Reply]

Jacket biru n ada tulisan Geomass , mcm yg sya pkai juga .. tp poli pun sma biru juga kn ? Akak study mna dlu ? ^^ sory2 hhe

khadijah nas [Reply]

@mohd muadzim yassin seri iskandar ada lagi eah geomatik? i tot dah tutup only arau je skung ni.

khadijah nas [Reply]

@syami Wassalam. Tahniah dapat sambung belajar! Welcome to geomass club! Sains Ukur dan Geomatik ni ada banyak cabang yang boleh pergi dan anntara nya GIS iaitu Sistem Maklumat Geografi. Kalau GIS je mesti ada Spatial and Attribute. Apa tu? awak pernah pakai GPS kan? Dia macam konsep GPS, ada location dan ada information about the location. As simple as that? Tak jugak tapi the key point dia itu lah. SO GIs yang akan awak belajar ni related to surveying and mapping. Antara agensi yang sangat close dengan surveying and mapping is JUPEM. So awak kena rajin rajin study about JUPEM dan pekelilng2 yang dikeluarkan.

Anonymous [Reply]

Assalamualaikum kak, saya dapat dip geomatik. Boleh tanya kos ni mencabar ke ? Dalam kata lain susah atau senang ?

Unknown [Reply]

Boleh tak ambil kos ni waktu degeer
sedangkan waktu dip ambil kejuruteraan mekanikal..

khadijah nas [Reply]

@MUHD AIMAN boleh ja, ramai yang tukar kos, ada jugak yang dari civil, qs, dan lain lain. Tapi macam biasa kalau tukar kos dan fakulti lain maka kena start dari Part 1, yang boleh skip paper macam BEL CTU boleh . Kalau nak mohon kena bubuh pilihan pertama tak pon direct ke jabatan atau guna orang dalam la kot. Ehhh

Anonymous [Reply]

Salam...adakah course geomatik ni subject nye susah blako? Akq ade pernah kene repeat paper...bole akq kongsi pengalaman mase menuntut...

Anonymous [Reply]

untuk degree kos nie ramai dekat arau atau shah alam ye??

khadijah nas [Reply]

@Anonymous Waalaikumussalam. Haha alhamdulillah tak pernah tapi naik turun pointer tu perkara biasa. Kena struggle juga untuk dapatkan result yang cantik!

khadijah nas [Reply]

@Anonymous Bukan ramai dekat Arau dan Shah Alam tapi memang hanya ditawarkan di Arau atau pon Shah Alam.. Haha

van der graaf [Reply]

pa beza sanis geomatik (sumber alam )
dengan sains geomatik (sistem maklumat geografi) ?

Unknown [Reply]

slam kak, result spm sy 2A+ 2A 1B+ 2B 1C+ 1D. bio dpt B+ fizik dpt B chemist C+ add nath D tp math A. ada chance ke utk saya amek dip sains geomatik

Anonymous [Reply]

Salam.

Good info. Istiqamah dari 2011 tu.
Terima kasih.

Orang mcm Khadijah yg buat saya bangga dlm bidang geomatik.

Tak perlu tahu saya siapa tapi cukuplah saya bg tau ketika saya kerja sbg gis specialist, Tn hj mohaizi geomatika masih lagi kerja JUPEM, dr nordin masih di geoinfo dan Fazli Alami tu masih junior di Sepakat GIS dgn macgdi nya. :)

Saya harap khadijah teruskan blog ini dan jawap komen mereka yg bertanya ttg geomatik. Kalau boleh join satu group di facebook nama group itu HALATUJU Pendidikan Selepas SPM . Banyak boleh membantu di sana kerana geomatik ini ramai tak tahu, tak yakin, keliru dan perlu guidance.

Saya nantikan anda join group itu di sana.
Syabas, dan teruskan apa yg anda buat.

:)

khadijah nas [Reply]

@Syahidatul Filzah Dua dua adalah geomatik, sumber alam merujuk kepada remote sensing dan sistem maklumat geografi adalah gis, kalau masa saya belajar dulu, silibus tahun satu dan tahun dua sama tapi yg membezakan kan kami ialah silibus tahun akhir, saya tak pasti sekarang mcm mana. Tapi basic pembelajaran adalah sama, cuma major yang berlainan. Awak boleh rujuk sini juga, http://jsug.blogspot.com/

khadijah nas [Reply]

@Muhd Zikry Adib Saya rasa macam OK dah tu kalau apply geomatik, tapi saya tak pasti requirement zaman sekarang macam mana, kalau awak memang bersungguh nak apply, letak pilihan pertama kedua ketiga semuanya geomatik haha ini memang bersungguh betol. Mana tau ada rezeki peluang yang cerah in sha Allah boleh dapat

khadijah nas [Reply]

@AnonymousWaalaikumussalam.

Terima Kasih. Baca comment ni baru saya perasaan dah bertahun sebenarnya post yang di tulis ni, masa tu berlalu begitu pantas kan. Terima Kasih, terkejut juga saya dengan komen yang diberikan, mau sebulan saya senyum sorang2.

Dulu en mengenali en fazli sebagai junior sepakat, alhamdulillah saya bekerja dengan en fazli sekarang di Alami.

Saya berusaha untuk membalas apa yang patut selagi termampu. Kerana pada suatu masa dahulu saya juga berada di tahap kekeliruan dan mengharapkan pencerahan daripada yang lebih berpengalaman.



Unknown [Reply]

thnx kak, sy mmg minat course ni tp parents sy ckp course ni susah nk cari kerja.Betul ke kak?

khadijah nas [Reply]

@Muhd Zikry Adib Kata orang selagi ada tanah, lautan dan angkasa pasti ada kerja untuk surveyor. Setiap pembangunan pasti ada peranan surveyor. Ini yang boleh saya katakan

Unknown [Reply]

salam kak, sy safuwanruddin. tetiba dah nak hbis sem ni stress pulak syarakat reject yg sy apply praktikal untuk bulan 5 ni. boleh ke bg cadangan tempat untuk praktikal 3 skali. enjin, kadas dan hydro. terima kasih. boleh tlg balas kat whatsapp sy tak? haha 0174680946

Unknown [Reply]

hi akak. kite bakal masuk geomatic sbb suka gila addmaths! doakan kite success mcm akak hehe

khadijah nas [Reply]

@Izza Fatimi good luck dik!!! May Allah bless you always and ease everything you will face :)

Unknown [Reply]

salam kak, saye bakal student diploma geomatik, lepas bace blog ni pasal formula rase macam takot pulak..saye nak kos nie sbb nk rase sendiri mcm mne ayah saye kerje tngah panas nk sara kami sekelurga.. harap2 boleh la follow kos ni

SARAWAK LAYER CAKES [Reply]

Anak sy dpt offer course ni

Akakmanez [Reply]

Salam kak.. pre calculus tu cemana? Lebih susah dari addmath ke?

khadijah nas [Reply]

@Shuhaida Ngah waalaikumussalam, in sha Allah, belajar rajin2!!! good luck!

khadijah nas [Reply]

@SARAWAK LAYER CAKES tahniah!!

khadijah nas [Reply]

@nurul najihah pre calculus yang saya pernah belajar, simple calculus, dia ajar dari basic, kalau awak rajin buat latihan dan faham awak boleh pergi. boleh punya. in sha Allah. rajin dan jangan selalu merungut tak suka dengan subjek ni sebab once kita dah start merungut dan tak suka, then susah untuk push diri terima dan adapt dengan subjek ni. merungut boleh tapi sikit sikit je la. haha. Good Luck!

Anonymous [Reply]

assalamualaikum akak, thanks for the info..
saya ad two question, how much basic salary for fresh graduate? and boleh x akak suggest kan company2 yg related dgn this course. tq akak.

saleha [Reply]

Assalamualaikum sis. Sy nak tanya bole ke sy mhn kos ni? Sy ex-f6 aliran sastera (bm eko sej pengajian am) pngk sy 2.34 dan muet band 2. Lg 1 kos ni ada iv ke utk dgree sis?

Unknown [Reply]

as salam.cik sekarng sudah berkerja?
adakah pihak syarikat cik mgunakan sofware arcGIS?

khadijah nas [Reply]

@Unknown Waalaikumussalam. Iya, sudah bekerja. Dan Iya, saya bekerja dengan mengguna syarikat yang mengaplikasikan perisian ArcGIS.

aida [Reply]

lepas habis diploma dlm geomatik ni susah tak carik kerja? atau kena terus amek degree? sbb saya ada dengar lepas diploma geomatik kena amek degree terus.

khadijah nas [Reply]

Aida: Ada ramai juga kawan-kawan saya yang tidak sambung amik degree.. Alhamdulillah rezeki tu ada di mana-mana, dun worry! Tak semestinya perlu sambung terus, ada juga yang habis diploma kerja dulu kemudian baru sambung degree bali, ikut keselesaan masing-masing..

Unknown [Reply]

Akak saya nak tenye mcm saya ni belajar sains sastera subjek tu perdagangan,geografi,tasswwur jadi boleh ke saya ambik geomatic ni?

Unknown [Reply]

Salam... Untuk singkatan Ijazah Sarjana Muda Sains Ukur dan Geomatik ditulis mcm ne ek? . B. Sc. Surveyor & Geomatics ke?

Unknown [Reply]

Salam nk tnye Berapa subjek n ape subjek yg perlu Kita blaja kalau amik ijazah dlm geomatik?

khadijah nas [Reply]

@lily nooryani BSc.(Hons) Surveying Science and Geomatics

khadijah nas [Reply]

@Faizah Azmi boleh rujuk sini, tapi ini silibus lama masa saya belajar dulu.. http://khadijahnas.blogspot.my/2013/02/ap220.html

Anonymous [Reply]

Akak tumpang tanya lah kan if saya ni lemah dalam subject pengiraan tapi pro dalam subj. hafalan macam sejarah geo dan selainnya ..boleh ke saya berjaya dalam bidang ni..saya risau sbb addmth time kat sklh dulu sllu je fail tapi alhamdullilah time spm okay je tapi mmng saya tak minat dah kat subj. addmath!!! huhuhu dan saya masih ragu samada boleh atau tidak saya carry coarse ni :'(

Andi [Reply]

Salaam kak....apa contoh kerjaya yg related dgn geomatics kalau sdh hbis nnti?

khadijah nas [Reply]

@Andi rujuk sini http://khadijahnas.blogspot.my/2013/06/careers-in-geomatics.html?showComment=1463577680560#c4536145704343654669

Anonymous [Reply]

Assalamualaikum akak, boleh saya tahu apa syarat minimum untuk kos ni bagi lepasan matrikulasi. Kalau pointer 2.29 layak atau tidak ?

Unknown [Reply]

Salam , sy nak tanya. sy dpt poli course geomatik. sekarang ni sy dah masuk f6 .. so akak rasa mana pilihan yg terbaik. rasa risau sy tak boleh bawak. sbb mmg keje ye mengire je kan? math saya C je pun.. huhuhuu

Unknown [Reply]

Salam , sy nak tanya. sy dpt poli course geomatik. sekarang ni sy dah masuk f6 .. so akak rasa mana pilihan yg terbaik. rasa risau sy tak boleh bawak. sbb mmg keje ye mengire je kan? math saya C je pun.. huhuhuu

khadijah nas [Reply]

@Farah SyazwaniWaalaikumussalam, tak jugak dik mengira ada juga theory baca-baca, terpulang pada minat adik, minat tak kalau bekerja sebagai jurukur. Form 6 pon boleh dapat kos yang baik baik kalau perform betul2. Good Luck!

Anonymous [Reply]

I think you're my junior. I just googled geomatics and landed here. Can I give a piece of advice? Dear all, make sure you have a good math skills if you want to survive in this course. Maybe you cannot relate what is significant all the calculus algebra and statistics in geomatics. I see a lot of my friends keep repeating maths paper. The failure rate for math was quite high (i'm not sure what current situation). Passion yes. But passion without math skills just like you wanna bake your cake without mixer. You can use manual (by hand) but take time.

khadijah nas [Reply]

@Anonymousyes indeed

Anonymous [Reply]

salam kak... dia memang kerja berjemur je ke.... hitam lah T_T kak pls nak explaination utk tukar kos di utm(if u know how) saya baru nak daftar sem 1 ... tp bila baca kena jemur bebagai ni.. rasa kos ni bukan utk saya..

khadijah nas [Reply]

@Anonymoushahaha... OK lettu dapat UTM sebab mostly UTM student scorer lepas tu senang masuk government. Kalau kene berjemur dik, pakai protection banyak banyak, letak tuala panjang untuk lindung bahagian tepi lepas tu pakai topi bagi tuala tu tak terbang, pakai handsock. tak lama pun dik, dalam 3 semester macam tu ja kene berjemur. Untuk proses pertukaran kos ni saya tak berapa sure, mungkin boleh rujuk bahagian hal ehwal pelajar. Tapi kene pergi awal awal, kalau lambat lamabt takut di tak mau layan dah.

Anonymous [Reply]

ouh.... 3 semester je... ingatkan for whole 4 years.... thank u kak... takpe2 nnti saya ikhtiarkan mcm mana ok... thankss have a good day ��

Unknown [Reply]

Salam kak.. saya lepasan stpm dalam aliran sastera katakan lah saya dpt sambung dgree dlm bidang geomatik adakah susah untuk saya carry kos walaupun saya x de basic langsung.. maaf soalan ini agak kebudak-budakan sikit

Anonymous [Reply]

asalamuailaikum akak saya ambil sijil juruteknik geospatial adakah akan banyak belajar mengira dan mengukur? adakah matematik ya basic or complicated harap akak balas komen saya terima kasih :)

khadijah nas [Reply]

@nurul suhaili Waalaikumussalam
Hai Sis,
Dun worry, ok ja sebab ramai kawan kawan batch saya yang dari aliran sastera dulu.

Dia akan ajar dari basic cumanya kalau rasa tertinggal kena struggle sikit untuk catchup tak pon berdempek la dengan member member yang terror ajarkan. Hehe

Good Luck!

khadijah nas [Reply]

@Anonymous

Waalaikumussalam,

Saya pon baru dengar Sijil Juruteknik Geospatial ni.
Kolej Geomatika eah?
Awak dah ada dia punya course outline?
Saya rasa lebih kepada penggunaan software GIS, basic GIS macam tu tapi boleh la dapatkan outline course dulu.

Anonymous [Reply]

yup Geomatika College.saya ambil sijil dulu sebab result SPM tak cukup kredit tapi itu tidak menghalang saya menjadi seorang insan yang berjaya tambahan lagi saya ni seorang Kidal Dan IQ saya biasa saja. Di samping itu, banyak study tentang mengira ke ?

Unknown [Reply]

@Khadijah Nas
so is it susah and more to calculation kan ? and kena study addmath bagai la kan ?

Unknown [Reply]

saye nk tanye...kos geometrik ni kene gune kalkulator x?? or ad sem tertentu yg gune?

Anonymous [Reply]

Apa beza diploma sains geomatik dgn diploma geomatik? Sbb dekt politeknik ada diploma geomatik je

khadijah nas [Reply]

@Ras Mazreen kalau subject yg ada calculation guna kalkulator wajib bawak kalkulator, ada beberapa paper calculation

khadijah nas [Reply]

@Anonymous silibus berbeza, tapi basic belajar hampir sama. cuma di uitm banyak belajar teori tapi poli lebih tekankan teknikal

khadijah nas [Reply]

@Arai azral tapi dekat u, kita pon dah matang, belajar calculus pon rasa mudah sebab mesti rasa kenapa dlu dekat sekolah aku x boleh nak go on addmath ni tapi dekat u boleh je pass

Anonymous [Reply]

Salam sis, if kita ambik gis boleh mohon practical kat mana ye? Mohon pencerahan

khadijah nas [Reply]

@Anonymous dekat company IT yang ada GIS Service, macam GeoInfo, ESRI, TomTom, HERE, dll

Unknown [Reply]

Salam sejahtera!
Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh puan Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada puan Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

Nota: Tiada yuran insurans, yuran pendaftaran atau yuran pemindahan.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan puan Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Puan Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

Unknown [Reply]

Boleh saya bertanya..adakah bidang ukur tanah ini merupakan satu bidang kejuruteraan

khadijah nas [Reply]

@Zaharatul Shafiqah iya ukur tanah adalah sebahagian daripada bidang kejuruteraan.

Tapi bila menjadi jurukur, lebih kepada berjawatan Surveyor

Ada juga position GIS di panggil sebagai GIS Engineer tapi banyakkan menggunakan position GIS Executive

Unknown [Reply]

kalau mcm tu puan..puan menyatakan ukur tanah adalah sebahagian drpd kejuruteraan..boley x puan berikan saya satu maklumat yang sahih menyatakan ukur tanah di bawah kejuruteraan..boley x puan bantu saya untuk mendapatkan hitam putih (statement) sebagai rujukan saya..ataupun surat..macam mana saya nak berhubung dengan puan untuk menceritakan masalah saya..

khadijah nas [Reply]

@Zaharatul Shafiqah

keluaran UTM graduate sebagai pemegang ijazah
'Bachelor of Engineering (Geomatic)'

manakala keluaran UiTM graduate sebagai pemegang ijazah 'Bachelor of Surveying Science and Geomatics (Hons)'

ni ke yang menyebabkan pertikaian nya?

Unknown [Reply]
This comment has been removed by the author.
Anonymous [Reply]

Assalam kak saya nak tanya. Boleh ke saya sambung pengajian dalam bidang geofizik if saya ada diploma in geomatik?

Unknown [Reply]

Assalamualaikum kak, saya nk tnya apa beza B.Sc yg ditawarkan di uitm dan B.Eng yang ditawarkan di Utm?? sya student matrik dan keliru nk pilih U mana..bg pendapat akak, U mana patut saya pilih Uitm @ Utm ?? besides saya ada cita2 untuk study abroad..mohon penjelasan..

jazlina21 [Reply]

Assalamualaikum kak Saya dpt diploma ni......saya nak tanye sem 1 ni proses pembelajarannye macam mane?

khadijah nas [Reply]

@Anonymous masa apply upu degree awak boleh tukar course, adik saya diploma geomatik (gis) degree dia tukar amik kulinari, no prob

khadijah nas [Reply]

@langit hijau UiTM dan UTM dua2 bagus, awak utamakan lah UTM mudah nak dapat scholarship dan sambung ke luar tapi kalau awak pelajar cemerlang uitm atau utm xde masalah

khadijah nas [Reply]

@nurin jazlina tahniah dapat diploma geomatik, sekarang silibus dah tak sama dengan saya belajar dulu, tapi bagusnya masuk diploma ni akan ajar dari basic balik, macam kelas english blajar grammer, klas math blajar basic math, pastu ada basic ukur, semua yang pengenalan dahulu

Unknown [Reply]
This comment has been removed by the author.
Unknown [Reply]
This comment has been removed by the author.
Unknown [Reply]

Assalamualaikum..akk maaf mgnggu..saya syahirah pelajar jurusan geometic tahun akhir di politeknik dan akan mnjalani LI sem depan..saya nak tahu kebiasaannya klau untuk LI ap persiapan yg perlu kita lakukan ye..dan akk ad suggestion company yg mengambil pelajar LI? Klau di CIDB kita boleh minta untuk LI ke?

khadijah nas [Reply]

@SYAHIRAH NORAZMI Waalaikumussalam... Sebab saya dulu UiTM LI wajib dekat JUPEM, tapi kalau awak contack company2 LS, mostly diorang ada penempatan untuk pelajar LI macam tu jugak company construction. Yang penting jangan malas call dan tanya. CIDB pon sama, try call dan tanya ada tak penempatan untuk pelajar LI dan jika ada apa patut saya buat untuk apply, mintak dia guide dan jangan lupa call untuk followup.

Alif [Reply]

Mcm mne ek nk smbung blaja lepasan diploma goematik tapi x dpt smbng dlm universiti kerajaan.. Ade x uni swasta yg boleh kita cuba apply

Unknown [Reply]

Khadijah saya nak tanya, untuk kos awak ni penggunaan laptop die bagaimana?maksud saya software apa, berapa besar ram laptop atau storge ke atau os?

izzham [Reply]

assalamualaikum , boleh saya tanya , adakah peluang kerja luas bgi masa yg akan mendatang nnti ? dan mcm mana ye kalau saya nak menjadi seorg hidrografi surveyor ? maaf tanya

khadijah nas [Reply]

@Amira Najihah Mohamadsoftware yang pakai software2 GIS yang keperluan dia 64bit dan perlu proses data atau image, sesuai ram yang agak besar jugak

khadijah nas [Reply]

@Muhammad Ariff Izzhammaaf saya lambat reply, selalunya kawan kawan saya yang terjun ke offshore ni diorang amik elektif hidrologi dan score subjek tu. Lepas tu thesis semester akhir berkaitan dengan hydrology atau gps atau survey lepas tu mintak intern dekat company offshore lepas tu dengan qualification tu semua dengan attitude diri yang baik mintak kerja dekat company offshore macam Sapura, Schlumberger, dan banyak lagi company oil and gas yang lain. Kena kumpul maklumat senarai company offshore di Malaysia dan Luar Negara dan alert dengan job vacancy dia. Good Luck!

Unknown [Reply]

Di uitm arau tu.. Kita akan belajar ketiga tiga cabang atau stu sahaja?

sya [Reply]

hi. kalau saya sambung matrik teknikal dulu baru sambung geomatik boleh tak? atau kena mula dari dip

Rizal [Reply]

Assalamualaikum, anak saya baru saja ditawarkan kursus Dip Geomatik di PUO. Alhamdulillah sebab ini pilihan utamanya.

Aura Alena [Reply]

assalamuailaikum anak sy pun dpt diploma geomatik di uitm

Unknown [Reply]

Hai akk, saya nk tanya sains geo ni kita belajaq ada fizik ka?

Unknown [Reply]

Salah satu sbb kita akan dpt no kod programm

KALOi [Reply]

watpe sekarang.. dah keje ke

puan suria mama 3 [Reply]

hai..nice blog adik...good info tq share ..menarik bidg geomatik ni.dn luas juga peluang kerjayanya.. ade adik 2 nak tau lebih bolehla wsp sis bantu bg info ..dik bole mntk keje kt sini..

Jabatan Ukur
Jabatan Tanah
Jabatan Kerja Raya
Petroleum
Jabatan Perhutanan
Firma Pengukuran
Firma ICT / GIS
Pensyarah Universiti
Firma Pengurusan
Firma Alam Sekitar

ha..nmpk byk tu peluang..gaji pun best..jom wsp la nak dgr details akak terang..
www.wasap.my/601116930576

Unknown [Reply]

Satu nisbah 8ribu serammmm😌

Anonymous [Reply]

Hai kak.. kalau memang nk kerja dlm office berkaitan dgn course ni.. belajar dia perlu juga ke berpanas.. sebab sya minat sgt bidang geomatik tpi sya tk tahan panas.. huhuhu harap kakak dpt jawab soalan sya.. tq!!

Unknown [Reply]

hi. still perlu buat kerja lapangan. cuma sekarang musim online, so kurang la. btw, saya pun kos ni, baru nak masuk sem 3. Goodluck to you!

Anonymous [Reply]

Thank you <3

Anonymous [Reply]

Salam kak.. saya sedang mengemaskini upu sebelum 28 jun 2022 huhuhu.. saya nak tanya apa beza antara geomatik dengan geospatial.. mohon reply hehehehe